paula-in-australie.reismee.nl

The Melburnian Way of Life

G'day you bunch of bogans!

Wink

Na twee maanden in Melbourne voel ik me al aardig ingeburgerd. Iedere week staat er wel een BBQ op het programma, ik heb standaard een pak timtams (goddelijke koekjes) in mijn voorraadkast, weet inmiddels precies welke tram ik moet nemen om ergens te komen, heb een dansschool gevonden, mijn vriendenkring begint vastere vormen aan te nemen, en loop ik niet meer als een verdwaalde brugsmurf mét plattegrond verdwaasd rond op mijn universiteit.

Er is hier de afgelopen weken weer aardig wat voorgevallen, maar eerst maar eens beginnen waar ik was gebleven 4,5 week geleden, namelijk: O-week. Volgens vele Australiërs een legendarische feestweek, voor mij een herbeleving van mijn tienerjaren gemixt met carnavel, gezien de vele verkleedfeestjes, het indrinken (regelrecht comazuipen wat de ozzies betreft) en een gemiddelde leeftijd van 19 jaar. Bijzonder grappig & vermakelijk, maar na 3 dagen had ik het wel weer gehad, en sowieso was ik na 5 weken lang chillen benieuwd geworden naar hoe het er aan toe zou gaan op de universiteit.
Zou het niveau te doen zijn? Zou de sfeer op Deakin echt zo informeel zijn, de docenten en medestudenten echt zo aardig en behulpzaam? Zouden mijn vakken wel echt zo interessant zijn? Mijn vierde week college heb ik inmiddels alweer achter de rug, en ik kan deze vragen allemaal met een volmondig JA beantwoorden. Interessante stof, enthousiaste mensen.
Het grote verschil met Nederland is dat het er hier veel praktischer eraan toe gaat. Enkele voorbeelden; in mijn journalistiek-klas moesten we elkaar bij binnenkomst gelijk interviewen. Bij 'fiction writing' was de eerste opdracht dat we naar een schilderij moesten kijken. Vervolgens werd de afbeelding weggehaald en moesten we 10 minuten lang schrijven, over wat er maar in ons opkwam. De enige regel; je mocht niét stoppen met schrijven. Dit soort opdrachten krijg ik continu. Heerlijk. Niks voetnoten of academische verantwoording, gewoon je eigen gedachten en creativiteit ergens in stoppen. Al is het uiteraard nog maar de vraag in hoeverre mijn docenten mijn geleuter kunnen waarderen.. Ik moet vandaag mijn eerste fictie verhaal á 1500 woorden inleveren, dus daar kom ik snel genoeg achter. Het vak 'Australia Today' is hilarischdochzeer interessant. Ik heb op school of in mijn studie eigenlijk nooit iets geleerd over de geschiedenis of geografie van Australië, terwijl er voldoende boeiende dingen over te vertellen zijn. Een klein weetje van afgelopen les; per week groeit Melbourne met 1000 inwoners.
Bij het bestuderen van mijn 'unit guides' kwam ik tevens tot de verrassende conclusie dat ik dit semester 0 tentamens heb, wat betekent dat ik bijna twee weken eerder vakantie heb, which means... more time to travel! Over reizen gesproken, de eerste trip is geboekt, over iets minder dan een maand vliegen Manon en ik naar Alice Springs, voor een outback-tour naar Uluru (die grote rode steen). Onzettend veel zin in!

Dan over Melbourne zelf... Het is zonder meer een fantastische stad om te wonen, het wordt niet voor niets 'the most liveable city in the world' genoemd. Het ligt aan het water, men zit binnen twee uur op een prima surflocatie, middenin in de wijnstreek of een natuurpark. Er is een overvloed aan restaurants, coole barretjes in achterafsteegjes, uitgaansgelegenheden, hippe winkels en ook qua cultuur doet de stad niet onder voor Europa. Om de haverklap zijn er festivals en tentoonstellingen, muziek, film en mode-evenementen. Zo is gisteren het Melbourne International Comedy Festival begonnen, enben iktwee weken geleden naar 'This is NOT a filmfestival' geweest, waar een scala aan uiteenlopende filmpjes werden vertoond op een heel toffe locatie. Musea hier zijn ook absoluut de moeite waard, zo wordt binnenkort in het Melbourne Museum een tentoonstelling over Toetanchamon geopend, waarvoor speciaal allerlei artefarcten uit Egypte worden overgevlogen, en ben ik met een vriendinnetje naar een Disney-tentoonstelling geweest, waar we uren hebben doorgebracht met het ophalen van nostalgische jeugdherinneringen en meezingen met liedjes, (Disney liedjes in het Deens of Zweeds klinken trouwens héél grappig), en de originele verhalen hebben gelezen, die iets gruwelijker waren dan in de tekenfilms naar voren kwam. Zo werd bij de kleine zeemeermin haar tong uitgesneden en leed ze helse pijn elke keer dat ze een stap op haar nieuwverworven benen zette. Not sohappy taleafter all...

Waar ik wel erg aan moet wennen, zijn de enorme afstanden die ik moet overbruggen om ergens te komen. Zo ben ik bijna anderhalf (!) uur bezig om op mijn campus te komen aangezien ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer, maar dat is hier een vrij normale reistijd. Mijn trouwe fiets mis ik hier behoorlijk, en aangezien het ook mijn voornaamste vorm van lichaamsbeweging was, moet ik hier andere alternatieven verzinnen. Vandaar dat ik mijn allereerste paar hardloopschoenen heb gekocht, en na lange tijd het dansen weer hebopgepakt. Love it!
Over de flora en fauna van Australië moet ik duidelijk nog wat leren. Zo liep ik onlangs s'nachts door mijn straat, toen ik plotseling merkte dat ik achtervolgd werd door twee enorme dikke ratten. In de eerste instantie schrok ik me een hoedje, totdat een vrouw me tegemoet kwam gelopen en de griezeltjes ook opmerkte. 'Ohh, how cute, baby possums!' Daarop besloot ik de mormels beter te inspecteren, en een mentale notitie te maken; baby possums lijken enigzins op gigantische ratten, check.
De mensen die mijn sociale netwerk hier vormen, vertegenwoordigen: Australië, Nederland, Amerika, Denemarken, Finland, Zweden, Mexico, België & Oostenrijk. Aardig internationaal georiënteerd dus, het is heel interessant om bepaalde zaken (politiek, universiteit, gedrag, eten etc.) te vergelijken en te zien hoe verschillend we in sommige opzichten zijn, of waar juist veel overeenkomsten liggen.
Het wonen bij Sarah en Emile bevalt ook nog steeds goed. Afgelopen weekend vierden ze beiden hun 30ste verjaardag bij de ouders van Emile in de Mornington Peninsula, waarvoor ik ook was uitgenodigd. Een ontzettend gezellige dag met héérlijk eten, namelijk het traditionele zuid-afrikaande 'potjiekos', wat vrij vertaald ongeveer 'pot koken' betekent. Korte uitleg; een gietijzeren pan op een vuur, waar men van alles ingooit, vlees of vis, aardappelen of rijst, kruiden, marinade, groenten, paar uur laten sudderen en... smullen maar!

Tot slot...Chapeauvoor wie dit verhaal helemaal uitleest! Enbedankt voor alle reacties op mijn blog, smsjes en mailtjes, heel erg leuk en fijnom te lezen wat zich in Nederland afspeelt,want ook al ben ik duizenden kilometers ver weg, ik denk wel veel aan jullie!

Liefs vanuit een zonnig Melbourne,
Paula

Reacties

Reacties

Taar

paaulll!!!!
leuk verhaal weer hoor!!! :) grappig verhaal over de rat haha, mijn eerste gedacht was dat het een inbreker of een gigantische spin was omdat hij snachts zoon eng geluid maakt (ik zag het niet, hoorde em alleen)! maar klinkt allemaal leuk als ik je verhaal zo lees,.. en dansen opgepakt, super leuk?! waar? daar mag je uiterbreid vertellen tijdens de volgende skype sessie! Oh en nu ik het verhaal over de peninsula las, bedacht ik me, daar heb je ook allemaal hot pools enz. volgens mij, ook de moeite waard om te bezoeken denk ik! Nou geniet ervan!! xxxx

Evi

Paultje! Heerlijk weer zo'n verhaal, en natuurlijk lezen wij hem helemaal uit (die verhaaltjes van jou kunnen niet lang genoeg zijn hoor)! Wat leuk ook dat je daar aan het dansen bent. En zo veel internationale mattties, leuk en leerzaam! Stiekem ben ik best een beetje jaloers op jou..
Dikke kus vanuit het regenachtige holland! xxxx

Kimmie the China Schwess

Haha, achtervolgd worden door enorme ratten... Zit hier te schateren achter mn bureautje! :-) In NZ zeggen ze 'the only good possum is a dead possum', die hebben er zoveel last van dat het gewoon legaal is om erop te schieten. Niet teveel aan hechten dus aan die beesten, je zult ze nog vaak genoeg als road-kill tegen het lijf lopen...

Ben echt stinkend jaloers op je, dat wilde ik even kwijt! Ik weet hoe de ouders van Emile kunnen koken, en die potjiekos klinkt heerlijk! Doe ze alsjeblieft de groetjes van me als je ze weer ziet!! Het klinkt alsof je je dagen daar prima weet te vullen, en die vakken klinken idd ECHT leuk! Met dat creative writing van jou komt het helemaal goed, daar twijfel ik niet aan!

Miss u schwess, ik bel je snel weer!!!

XXX

Joor

Kijk, dat is nou een goed begin van mijn eerste UB-dag: een zonnig verhaal van jou om te lezen, voordat ik ook maar een studieboek heb opengeslagen, fijn!!
Als ik het zo lees gaat het supergoed daar, heel cool allemaal!! Ik moet weer hard aan de studie, en mijn bruine kleur begint langzaam weer te vervagen... snik!
Dus maak me nog maar vaker blij met je blije verhaaltjes =)
Hoop dat de skype-sessie er nu eens snel van gaat komen, laat maar weten wanneer je een keertje kan!!
zoennnnnnn uit Suikerbietenland

Rob

Hi Paulske,

heel fijn te lezen dat je druk in de weer bent daar en dat het goed gaat met studie, kennissen en het leven in het algemeen, maar dat wist ik eigenlijk al van ons telefoongesprek en (zeer modern!) Skype.
Dat met die possum was wel leuk te lezen en ik moest denken aan de reis van Nynke en mij afgelopen najaar naar de Kangchenjunga in Nepal. Op de terugweg zaten we een avond in een smoezelig hotel in Biritnigar en toen ik 's avonds door de gang van het hotel liep zag ik een hele dikke kat voor me lopen, maar op een gegeven moment vond ik de staart wel heel vreemd en bleek het een hele grote rat te zijn - geen possum.
Volgende week vertrek ik naar Las Vegas voor werk, zit mama in Egypte, jij in Melbourne, Pomme thuis en Kim op Industrieterrein De Hurk, dus aardig verspreid allemaal. Voor ik vertrek spreek ik je nog live. Al naar dat Australische voetbal geweest? Ze doen niet aan buitenspel en volgens mij hebben jullie in Utrecht bij Unitas al een variant erop gespeeld, dat bij jullie brassen heet dan, in die kroeg op de eerste verdieping van het pand, Herweghen ofzo heet die bar, vijf meter hoog en biervlekken op het plafond, dus die Aussies kunnen daar nog wel wat leren ....

Liefs,

Papa

Kamé

Paulaaaaa!

Ooh wat een heerlijk verhaal! Had je het niet in het engels kunnen schrijven? Dan had je het zo in kunnen dienen voor je vak; 2 vliegen in 1 klap! ;) Je maakt me erg jaloers, op die possums na dan, haha. Wel knap dat je niet gillend bent weg gerend zeg, ze klinken echt smerig. Dan valt de muis die Maan vanochtend voor mn deur had gelegd ineens wel weer mee.
Maar wat klinkt Melbourne leuk!! Echt alles wat je wilt doen kan daar gewoon, als ik het zo hoor! Ben je inmiddels al vaker uitgeweest daaro? En al poepierbruin ook zeker.. Nouu hier regent het, bah! Ik ga je heel snel een uigebreide mail sturen over wat ik hier allemaal uitspook!!

Tot snellie!
XX

Lin

Pukk!
Wat een heerlijk verhaal weer!
I like! Ook aan de foto's op fb te zien schijnt het zonnetje daar ook lekker. Keep us posted!!
X

Jet

Paula!! Wat ben je cultureel verantwoord bezig! 0 tentamens en langer reizen...wat een leven! Lekker genieten daar want hier regent het..:(
xx

Frits

Pukkiee, wat een heerlijk verhaal om te lezen, geen enkel moeite om je verhaal af te lezen, je schrijft super!
Het klinkt echt allemaal goed wat je meemaakt, en fijn dat je al lekker ingeburgerd ben! Heb een veel beter beeld van Melbourne gekregen, klinkt echt helemaal geweldig!
Leuk dat je weer aan het dansen bent!

Geniet ervan lieverd, ik vertrek vanmiddag dus voor mij zit het er weer op!

Dikke kus!

Lil'Schwez

Hahahaha, arme Ariel...daar gaat het vrolijke nostalgische beeld van de zeemeermin;)
Maar woow, wat daar allemaal te doen is zeg! Jij elke dag op pad en ik zit hier maar achter mijn boekjes te leren (pww) :( Maar dat is morgen ook weer afgelopen gelukkig! Nou, geniet ervan Poela! En misschien binnenkort een keertje Skypen?
Liefs

Daphne

Mooi verhaal, Pau. Je klinkt helemaal ingeburgerd. Ik hoorde net twee Aussies in mijn hostel praten en die zeiden dat Sydney leuk is om te feesten, maar als je ergens langer wil wonen Melbourne toch echt de betere keus is. En dat blijkt ook wel uit jouw verhaal. Super.

Geniet!

Liefs Daphne

Mama

Hi lieve Paul,

Terug uit Egypte en wat hoor ik: Toetanchamon komt naar jou, absoluut gaan want stuk voor stuk "art" of "artefacts" zoals jij het noemt, prachtig woord trouwens want tenslotte zijn alle kunstschatten en feit.
Geweldig verhaal Paula, heb het met plezier helemaal gelezen.

Liefs,

Mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!